درست است که طراحی یک تخصص است و حرفهایها زمان زیادی برای آموزش و تجربه صرف کردهاند. خب البته کیفیت کارشان هم فقط با امثال خودشان قابلمقایسه است. اما به این معنی نیست که اگر طراح نیستید نباید یا نمیتوانید به این کار دست بزنید. بهشرط اینکه اصول و قواعد کار حرفهایها را تا حدی بشناسید و از خروجی کار خود انتظار معقولی داشته باشید. باید بدانید که طراحی یک کارت دعوت یا طراحی برای یک رسانه تبلیغاتی و ... هرکدام برای فونتها و رنگها و سبکها داستان خودش را دارد. بههرحال، دانش و تخصص یک چیز دیگر است. در این مطلب میخواهیم چند نکتهی ساده برای اینکه بتوانید ذهنیتهای طراحی خود را اعمال کنید و نتیجه کار و استعداد خود را ارزیابی کنید را با هم مرور میکنیم. برای طراحان تازهکار هم خواندن این نکات خالی از لطف نیست.
نوشتههای هماهنگ
قبلاً گفتیم که مهمترین اصل در نوشتهها خوانا بودن است. نباید فونتهایی انتخاب شوند که با هم سازگاری ندارند. همچنین برای خوانا بودن باید فونتها ساده و درعینحال زیبا باشند. فکر نکنید که برای خلاق بودن حتماً باید از فونتهای خاص و عجیب استفاده کنید. این کار مثل فلفل غذاست. اگر اندازه را کمی رعایت نکنید، هدف اصلی را قربانی کردهاید.
با اندازه بازی کنید
غیر از شکل و شمایل، سایز تأثیرگذار است. سعی کنید با تغییر اندازه متنهایی که در جایگاههای مختلف قرار میگیرند به طرحتان تنوع بدهید. یک چیز ساده که به شما راهنمایی میکند تعداد کلمات هر بخش است. یک عبارت کوتاه و رسا که نقش کلیدیتری در طرح شما دارد میتواند بزرگ و بزرگتر نوشته شود. نترسید، امتحان کنید و ببینید چطور میتوانید با تغییر سایزها به طرحتان یک شخصیت خاص بدهید.
فاصلههای بین حروف هم کمک میکنند
میزان فشردگی متن خودش یک عامل برای تنظیم طراحی است. گاهی لازم است فاصلهها را کمی زیاد کنید و متن را بهاصطلاح کش بدهید تا تنظیم دو طرف متن درست شود. گاهی هم لازم است فشردهتر بنویسید تا اثر طولانی بودن کلمه را کم کنید. البته این تکنیک در نوشتههای انگلیسی بیشتر قابل اجراست، ولی در نوشتههای فارسی هم بیمعنا نیست. درهرصورت مراقب باشید که با این کار خوانایی را قربانی نکنید.
به رنگها فکر کنید
فرق بچههایی که استعداد نقاشی بیشتری دارند با بقیه این است که به مدادی که برای رنگآمیزی برمیدارند فکر میکنند. درنهایت میبینید خروجی کار هوشمندانهتر و عمیقتر است. یک تا سه رنگ اصلی برای تم طرحتان انتخاب کنید و برای جزئیات اضافی حداکثر از ۳ رنگ دیگر که با رنگهای اصلی مکمل هستند استفاده کنید. کنتراست متن و زمینه را رعایت کنید و از سایهروشنهای مختلف رنگهایتان بهره ببرید.
درخشان و تازه
سعی کنید روشنایی زمینه را طوری تنظیم کنید که متن خودش را خوب نشان بدهد. درواقع اگر این کنتراست را رعایت کنید، هم نوشتهها تیز و درخشنده خواهند بود و هم زمینه به ایجاد حس خوب کمک خواهد کرد. قبلاً در مورد روشهای خوانا کردن متن روی تصویر صحبت کردهایم. متنهای سیاه یا سفید راحتتر قرار میگیرند، فقط کافی است از پالتهای مناسب رنگ که قبلاً به آن پرداختیم ایده بگیرید.
مزهی فونتها
فونتها هم برای خود عطر و طعمی دارند. سعی کنید از فونتهایی استفاده کنید که به محتوا و پیام شما تناسب دارند. همیشه اولین فونت متداول بهترین گزینه نیست. بین فونتهای مرسوم هم بعضیها نرمتر و منحنیترند و برای پیامهای دوستانهتر و محتواهای مربوط به احساسات و سرگرمی مناسبترند و فونتهای خشک و جدی برای محتواهای رسمیتر. گاهی هم باید تعادلی را در یک فونت پیدا کنید که هم احساس راحتی به مخاطب بدهد و هم بیشازحد فانتزی و شوخی نباشد.
متنها را منظم بچینید
شاید لازم باشد از یک خط ساده هم استفاده کنید تا برای نوشتههایتان یک محمل نظمدهنده گذاشته باشید. اینکه نوشتهها طوری گذاشته شوند که انگار داخل کشوی خود منظم چیده شدهاند، احساس خوبی به مخاطب میدهد. حتی اگر در چیدمان خلاقیت هم به کار بگیرید، این کار نشان میدهد برای کارتان دلیلی داشتهاید.
سادگی را حفظ کنید
یادتان باشد که طراحی خوب لزوماً خیلی شلوغ نیست. البته به این معنا هم نیست که حتماً خالی و خلوت باشد. بلکه باید درمجموع ساده و گیرا باشد. یعنی هر المانی که در طرح هست باید دلیلی داشته باشد. زرقوبرق بیدلیل یا المانهایی که نقشی جز شلوغ کردن ندارند فقط ذهن را منحرف میکنند.
تکرار
یک راه ساده برای طراحی یک ارائه یا سند یکپارچه استفاده از تکرار است. یعنی یک تم یا قالب یا المانهایی را در همهی صفحات تکرار کنید تا درمجموع یک شخصیت واحد به آن داده باشید. این تکرار میتواند شامل رنگ نوشته یا زمینه، اندازه فونتها، سبک و قالب نوشتهها یا یک نماد تصویری باشد. خب البته باید در این کار زیادهروی نکنید، وگرنه ممکن است طرحتان کسالتآور از آب دربیاید.
خلاق و اصیل باشید
سعی کنید با استفاده از خلاقیت خودتان طرحهای اختصاصی خود را ایجاد کنید. البته برای این کار احتمالاً لازم است کمی با یک طراح باتجربه مشورت کنید یا از خودش کمک بگیرید. اما فونت، فیلتر، تم یا المانی که برای خود میسازید چون از جایی نیاوردهاید اصیل و دستاول است و اگر خوب برندسازی شود نمادی از شما خواهد شد. اگر توانستید سبک اختصاصی خود را بسازید مثل مهری میشود که بر روی کارتان میزنید.
اول مهمترها
طوری طرح بزنید که اندازهها و رنگها به مخاطب بگویند اول کدام موضوع مهمتر است. میتوانید با استفاده از خطوط نوعی سلسلهمراتب ایجاد کنید که ترتیب ذهنی شما منتقل شود. به این طرح نگاه کنید، با اینکه سیاهوسفید است خیلی دقیق ترتیب اهمیت مطالب را مشخص کرده است.
در مطلب بعدی به سایر نکات خواهیم پرداخت. پس لطفاً ما را دنبال کنید.
فقط لمسش کنید
به این تصویر نگاه کنید؛ بطری سبزرنگ هیچ اطلاعی از اینکه نوشیدنی چه برندی در آن ریخته شده را نمیدهد. فقط نهایتاً میتوانیم حدس بزنیم که نوعی نوشابهی گازدار است. اما بطری سمت راست را حتی اگر با چشم بسته لمس کنیم تنها یاد یک کلمه با همهی آنچه از آن به خاطر داریم میافتیم : کوکاکولا. این یعنی قدرت پیامرسانی شکلها.
خیلی خوب است که هویت برند با یک ترکیب رنگ خاص، فونت اختصاصی، لوگو، ادبیات تبلیغاتی، حتی گاهی یک قطعه موزیک کوتاه شناخته شود. این فاکتورها با حس بینایی و نهایتاً شنوایی ما سروکار دارند. اما در اینجا میخواهیم از این حرف بزنیم که چگونه حس لامسهی مخاطب را نیز با برندمان آشنا کنیم. لامسه نخستین حسی است که کودک برای آشنایی با محیط بهخوبی به کار میگیرد. همهی ما مادرمان را قبل از شناختن چهره از تجربهی زیاد تماس در روزها و ماههای اول میشناسیم. پس حس فوقالعاده قدرتمندی است و اثر عمیقی در ذهن میگذارد.
برای کاتالوگ و سایر اقلام چاپی تبلیغاتی یک راهکار خیلی ساده و پرکاربرد وجود دارد که میتواند در این هدف به ما کمک کند: برش. لازم نیست همیشه همهچیز مستطیلی باشد. برای خاص شدن باید کمی خطر کنید و از چارچوبها خارج شوید. ارزشش را دارد. برای رسانههای چاپی برند شما همیشه این خطر وجود دارد که قبل از اینکه پیامش را منتقل کند دور انداخته شود. ایجاد برشهای خاص و خلاقانه، خودش رسانهی قدرتمندی برای ممتاز کردن برند شماست.
چه ایدههایی وجود دارد؟
خب طبیعتاً باید اول بدانید اصلاً چه چیزی را به چه شکلی میخواهید برش دهید تا هم کاربردی و مؤثر باشد هم زیبا و جذاب. باید بگویم این ایدهها انتها ندارد و قطعاً نمیشود حرف آخر را زد. تا ایدهی کسبوکار وجود دارد، ایدههای خلاق هم شاخ و برگ میزند. اما اینجا به دستهبندیهای کلی که به ذهن کمک میکند به قدر ظرفیت مطلب میپردازیم.
محصول: به محصولتان دوباره نگاه کنید؛ شاید شکل و شمایل آن بهترین ایده برای برش باشد. مثلاً طرحی از پالتوهای زمستانی برای تبلیغ یک برند لباس، یا شکل خاص ظرف سس یا همان نوشابه، یا مبلمان و ... میتواند برای کار شما عالی باشد. این کار اثرات جانبی مثبت دیگری هم دارد؛ مخاطب پیش از آنکه خود محصول را بخرد شمایی از آن را لمس کرده و با آن آشنا شده است و حتی اگر طرح موفقی باشد تا حدی به آن احساس پیدا کرده است.
طراحی: به ایدههایی که برای طراحی رسانهی چاپی خود رسیدهاید نگاه کنید. خیلی وقتها المانهایی که در آن گذاشتهاید ایدههای خیلی خوبی برای برش نیز هستند. سادهترین کار خوب بریدن و خالی کردن بخشهایی از کاغذ برای جلبتوجه است. مثلاً نوشتهی بزرگی که پیام یا عنوان برند شماست یا شمای یک بچهگربهی ملوس که برای تبلیغ کلینیک دامپزشکی در نظر گرفتهاید ممکن است مناسب باشد البته فراموش نکنید که هدف جلبتوجه مخاطب به برند شما و پیام اصلی آن است و نباید خروجی طوری باشد که این تکنیکها حواس را از هدف به سمت خودشان منحرف کنند. اگر مخاطب از نحوهی برش کار شما خیلی خوشش بیاید و حتی برای دیگران تعریف کند، اما یادش نیاید تبلیغ چه چیزی بود، شما موفق شدهاید بهجای برند خودتان هنر طراحتان را تبلیغ کنید! بعید است او حاضر باشد هزینهی این خدمت شما را تقبل کند.
لوگو: از خود لوگو غافل نشوید. بههرحال برای طراحی آن زحمت کشیدهاید و حتماً کلی خلاقیت به خرج دادهاید تا نماد مناسبی از برندتان باشد. حالا برش دادن اطراف یا خود لوگو میتواند آن را نسبت به سایر المانهای طراحی برجسته و ممتاز کند و در خاطرهها بهتر ثبت کند. یادتان باشد لوگو خیلی جاها ممکن است دیده شود، ولی بهندرت فرصت لمس آن برای مخاطب پیش میآید.
یک شاخص برند: شما کسبوکارتان را بهتر از هر کسی میشناسید. به زیر و بم آن خوب نگاه کنید و ببینید آیا چیزی هست که با کار شما خیلی در ارتباط است، طوری که دیدن آن تقریباً معرف حوزه فعالیت شما باشد. مثلاً همان بچه گربه را در نظر بگیرید؛ ممکن است یک قلاده یا یک شمای یک استخوان به طرز هوشمندانهای زمینهی کاری یک فروشندهی حیوان خانگی معرفی کند. یا طرح یک قیچی یا آچار برای ارتباط برقرار کردن با یک آرایشگاه یا تعمیرگاه کافی باشد. البته استفاده از این المانها برای طراحی چیز جدیدی نیست، اما این بار به ترکیب آنها با برش کاغذ برای طراحی کارت ویزیت، کاتالوگ، تراکت و ... فکر کنید.
کاربردهای دیگر: یک ایدهی دیگر برای استفاده از برش خیلی به زمینهی هدایای تبلیغاتی مربوط میشود. ممکن است رسانهی کاغذی شما خودش یک جای مناسب برای نگهداری کاتالوگها، پاکت یا کارت ویزیت باشد. یا یک بورد شیک برای چسباندن استیکرهای یادآوری. اگر خواستید این روش را دنبال کنید به مشتریان احتمالیتان نگاه کنید و سعی کنید به نیازهایشان نزدیک شوید. البته خیلی از این ایدهها تنها به برش محدود نمیشود، اما حتماً کارهای خلاقانه زیادی هست که با برش قابل انجام است.
در مورد برش بسته به اینکه چقدر فرصت و هزینه دارید و اینکه چقدر ساختارشکن هستید میتوانید به انواع مختلفی از آن فکر کنید. ممکن است برای کار شما برش قالبهای مشخص اشکال هندسی (مستطیل، دایره و ...) کافی باشد که قالبهای آن تقریباً ثابت و مشخص است. اما میتوانید فراتر از این رفته و برای برش کار خود یک الگوی اختصاصی ایجاد کنید که شکل خاصی متناسب با طرح شما داشته باشد. قطعاً این کار هزینهی بیشتری میبرد، اما قدرت بیشتری هم در ممتاز کردن برند شما دارد. برای این تصمیم تقریباً محدودیتی وجود ندارد و میتوانید شکلهای پیچیده (درخت، حیوان، انسان، ابزارها و ... ) را هم حتی ببرید.
در مطالب آینده دربارهی انواع مختلف برش و نکات مهمی که باید در سفارش یک کار برش در نظر بگیرید صحبت خواهیم کرد. پس حتماً ما را دنبال کنید.
همه چیز درباره چاپ کاغذ دیواری
در و دیوارهای خانه بر روحیات ساکنین تأثیرگذار هستند. به همین خاطر است که تغییر و تحول در آنها سبب میشود تا این حس را داشته باشید که به خانهای جدید پای نهادهاید! طراحی دکوراسیون داخلی جزء جزء بخشهای داخل خانه را در بر میگیرد که دیوارها و کف و سقف و حتی اسباب منزل هم شامل آن میشوند. رنگ و رو به دیوارها و کفپوشهای خانه که میدهید، روحیهتان بهتر میشود و میتوانید با این تغییرات ساده، زندگی خود را از یکنواختی نجات دهید؛ اما چگونه این کار ممکن میشود؟
هر چند نقاشی دیوارها یکی از روشهای قدیمی است که این تغییرات را برایتان ممکن میکرد، اما این روزها کاغذ دیواری سه بعدی و ساده و طرحهای زیبای روی آنها نه تنها خیره کننده تر هستند، بلکه سریعتر هم میتوانید آنها را اجرا کنید. باز هم قدمی جلوتر رفتهایم و این بار میتوانید علاوه بر این که طرحهای آماده را ببینید و از بین آنها انتخاب کنید، خودتان طرح بدهید و کاغذ دیواری موردنظرتان را تحویل بگیرید. این دیگر نهایت تنوع و جذابیت است!
انواع کاغذ دیواری و دیوار پوش
سالها قبل که کاغذ دیواری به عنوان یک دیوار پوش جدید به بازار عرضه شد، گرایش به آنها روز به روز زیادتر شد. قطعاً دیواری رنگ و طرح دار برای همه میتواند جذاب باشد. قبلاً به دیوارها که نگاه میکردی، اگر خیلی تنوع بود، در حد تغییر رنگهای ساده نمایان میشد، اما بعد از این که کاغذ دیواریهای مختلف به بازار آمد طرحهای زیبایی بر روی دیوارها نقش بست که خانه و دیوار آن را جذابتر کرد.
نکته جالبتر، ورود طرحهای جدید و دیوار پوش با نقش و نگارهای زیباتر بود که روز به روز تنوع بیشتری به خانهها اضافه کرد؛ امروزه هر طرحی را که دوست داشته باشید حتی به صورت کاغذ دیواری سه بعدی و جذاب بر روی دیوارهای خود قرار میدهید. چاپ کاغذ دیواری این امکان را به شما میدهد تا مطابق دیگر دکوراسیون خانه دیوارها را هم طراحی کنید. دیگر نیاز نیست در بین طرحهای آماده ساعتها بگردید تا بتوانید آنچه موردنظرتان است را پیدا کنید و شاید هیچگاه هم پیدا نکنید! در صورتی که ذوق هنری داشته باشید، مجموعه آی آر چاپ این امکان را به شما میدهد که طرح را خودتان بکشید و از نقاشیهای زیبایتان بر روی کاغذ دیواری سه بعدی، دیواری اختصاصی و زیبا در خانه یا محل کارتان داشته باشید!
کاغذ دیواری سه بعدی و انواع پوستر دیواری میتوانند دیوارهای بخشهای خاصی از سالن یا اتاق را به صورت زنده و زیبا نشان دهند و آن را از حالت بی روح بیرون آورند. به خصوص در هر بخش از خانه، با توجه به کاربری آن میتوان از طرحهای خاص استفاده کرد.
انتخاب سبک و طرح و رنگ با مشتری است و کار بر روی زمینهای با جنسهای مختلف اجرا میشود. بهگونهای که احساس میکنید این طرح از ابتدا بر روی آن قرار داشته است و یکی از شرکتهای بزرگ خارجی تولید کاغذ دیواری روی آن کار کرده است. وضوح رنگ و طرح آنقدر بالاست که حتماً برایتان جذاب خواهد بود.
چاپ کاغذ دیواری و طرح پوستر دیواری
طرح پوستر دیواری ایده جالبی است که به خصوص برای تنوع در محیط زندگی خود میتوانید نهایت بهره را از آن ببرید. چه ایدهای بهتر از این که خودتان طرح مورد علاقهتان را انتخاب یا طراحی کنید و برای چاپ طرح پوستر دیواری یا طراحی کاغذ دیواری سه بعدی از آنها بهره ببرید. چاپ کاغذ دیواری بر روی زمینهای با جنس عالی انجام میشود. نکته جالب این است که این کاغذ دیواری ها قابل شستشو هستند و ماندگاری رنگ بالایی دارند. از این رو نیازی نیست چند سال بعد به علت تغییر رنگ یا رنگ دادن آنها، دوباره برای زیبا کردن دیوارها، اقدام کنید، مگر این که قصد متنوع کردن محیط را داشته باشید.
تمام طرحهایی که توسط مشتری ارائه میشود، قابلیت اجرا دارد و میتوانید سبک موردنظرتان را برای چاپ کاغذ دیواری سه بعدی و ساده انتخاب کنید. حتی در صورتی که دوست دارید میتوانید تصاویر و عکسهای خانوادگی خود را برای ما ارسال کنید تا روی دیوار پوش اتاق خود یا کودکانتان چاپ شوند. در این صورت زیباترین تصاویر را میتوانید بر اساس سلیقه خودتان در خانه داشته باشید.
این روش بهترین ایده است که بتوانید یک دیوار پوش اختصاصی داشته باشید که هیچ جای دنیا مشابه آن را پیدا نکنید! تصویری از کودکتان که دیوار اتاق او را با آن دکوراسیون کردهاید! حتی میتوانید برای هدیه به عزیزانتان از این طراحیها بهره ببرید. اگر طرح خاصی بر روی فرش خود دارید یا پردههای خود را میخواهید با دیوارهایتان هماهنگ کنید، این روش بهترین روشی است که به سادگی نیاز شما را از یک دکوراسیون هماهنگ و خیره کننده برآورده میکند. کیفیت کار و چاپ طرحها و همینطور جنس کاغذ دیواری نیز بسیار خوب است و قابل شستشو هستند. طرحها قابل اجرا با ابعاد نامحدود هستند و بسته به این که بخواهید از آنها در کجای منزل یا محل کارتان بهره ببرید، سفارشهای لازم اعمال میشود.
از این رو میتوانید با اطمینان خاطر بهترین کاغذ دیواری زیبا و جالب را با توجه به دکوراسیون داخلی منزل خود سفارش دهید و در اسرع وقت تحویل بگیرید. برای سفارش چاپ کاغذ دیواری بر روی این لینک کلیک کنید.
شناخت رنگ ها و اثرات روانی آن – بخش ۱
رنگها هم مثل مزهها و صداها با خود کلی احساس به آدم میدهند. هرکس با توجه به سن و جنسیت و وراثت و سابقه و تجربههای کودکی نسبت به هر رنگی که میبیند احساسات مثبت یا منفی متفاوتی پیدا میکند. هرچقدر هم که بگوییم و دستهبندی کنیم بازهم هر چشمی یکچیز میبیند و یک برداشت دارد. اما کار علم همین است که از این واقعیت واقعاً رنگبهرنگ یک نتیجه قابل استناد و قابل عملیاتی شدن بگیرد و به برندها کمک کند تا ویژگیها و اثرات مشترک رنگها را تا آنجا که میشود بشناسند. خوشبختانه جواب هم داده است و امروز برندهای حرفهای خیلی بهتر به هدف میزنند.
البته باید در نظر داشته باشیم که مردم هر سرزمین بر اساس فرهنگ و دیگر شرایط نسبت به رنگها میتوانند احساسات متفاوتی داشته باشند و اینطور نیست که بتوان باز یک نسخه را برای همه پیچید. بهطور مثال شاید برای خیلی از افراد در دنیا رنگ آبی و لاجوردی آرامشبخش باشد اما وقتی به مردان ایتالیایی عاشق فوتبال میرسیم این رنگ حتی میتواند استرسزا یا هیجانآور هم باشد چراکه آنها را به یاد لباس تیم ملی فوتبالشان میاندازد. بنابراین در تحلیل رنگها باید هوشمند عمل کرد و بازار محلی و منطقهای را در نظر گرفت. متأسفانه تحقیقات گسترده مناسبی در این زمینه در کشور وجود ندارد. بنابراین بهمنظور آشنایی بیشتر شما با این موضوع و سلیقههای جهانی نتایج یک گزارش تحقیقی و کاربردی در این زمینه را بررسی خواهیم کرد. این تحقیق که در بین 232 نفر و در 22 کشور عموماً غربی در جهان انجام شده است بررسی کرده است که زنان و مردان به چه رنگهایی علاقه دارند. یافتههای این تحقیق بسیار جذاب و درعینحال کاربردی است.
رنگ موردعلاقهی مردان و زنان چیست؟
شاید عجیب باشد ولی زنها و مردها بالاخره در یک جا با هم اتفاق نظر دارند و آن علاقه به رنگ آبی است. در هر دو گروه رنگ آبی بیشترین طرفدار را دارد. ۳۵ درصد از زنان و بیش از نیمی از مردان(۵۷ درصد) رنگ آبی را بهعنوان بیشترین رنگی که به آن علاقه دارند انتخاب کردهاند. درباره چرایی این انتخاب دلایل متفاوتی میتوان ارائه داد. اما بهطورکلی میتوان گفت که رنگ آبی بهطور جهانی با مفاهیمی مثل آب پاکیزه آسمان آبی صداقت و قابلاعتماد بودن گره خورده است.
رنگ سبز در هر گروه بهطور برابر و ۱۴ درصد را به خود اختصاص داده است. اما نکتهی جالب این بررسی در مورد رنگ بنفش است که اختلاف بین زنان و مردان را نشان میدهد. درحالیکه رنگ بنفش بین خانمها خیلی محبوب است و با ۲۳ درصد در جایگاه دوم انتخاب رنگ موردعلاقه قرار میگیرند این عدد در آقایان صفر است و هیچ مردی این رنگ را بهعنوان رنگ محبوب خود انتخاب نکرده است. بهطورکلی ۴ رنگ آبی سبز مشکی و قرمز انتخابهای اول آقایان و رنگهای آبی بنفش سبز و قرمز هم انتخاب اول خانمهاست.
مردان و زنان چه رنگی را کمتر از همه دوست دارند؟
اینکه بدانیم مردان و زنان هر یک از چه رنگی بیشتر خوششان میآید اطلاع ارزشمندی است اما لازم است که به عکس قضیه نیز توجه کنیم و ببینیم هر کدام از این دو دست از چه رنگهایی کمتر خوششان میآید تا بتوان با ترکیب این دو اطلاع رنگهایی را برای فعالیت موردنظرتان انتخاب کنید که بهترین نتیجه را داشته باشد.
وقتی به رنگی که کمتر از هم علاقه داریم میرسیم نارنجی قهوهای بنفش خاکستری و زرد با هم در رقابت هستند. در بین زنان نارنجی با ۳۳ درصد و پس از آن قهوهای با ۲۰ درصد و خاکستری با ۱۷ درصد سه رنگی هستند بهعنوان نامطبوعترین رنگ انتخاب شدهاند. در سمت و در صدر فهرست ۲۷ درصد مردان رنگ قهوهای را کمتر از همه دوست داشتهاند و پس از آن بنفش و نارنجی هر یک با ۲۲ درصد قرار دارند.
در تصویر زیر میتوانید جمعبندی این اطلاعات را بهصورت تصویری مشاهده کنید. درحالیکه بنفش رنگی است که بین دو جنسیت بر سر آن اختلاف است در مورد سایر رنگها کموبیش توافقی نسبی بین زنان و مردان وجود دارد.
کدام رنگها کمارزش هستند؟
اصطلاحی که در جامعه در مورد آن به کار میبریم چیپ است. در ادامهی تحقیق بررسی شده است که مردان و زنان کدام رنگها را چیپ و ارزان میدانند. بهطور قابلتوجهی نتایج این بررسی به اعداد بررسی کمترین رنگ موردعلاقه نزدیک است. نارنجی، قهوهای و زرد رنگهایی هستند که افراد آنها را کمارزش میدانند.
یافتههای جذاب دیگر
تحقیق دیگری در سال ۲۰۰۷ در زمینهی رنگها انجام شده است که نتایج جالبی داشته است :
بهعنوان یک قاعدهی کلی مردان بیشتر از زنان رنگهای آکروماتیک را تحمل میکنند. رنگهای اکروماتیک به دستهای از رنگها گفته میشود که رنگ ندارند و تنها شامل طیفهای سیاهوسفید و خاکستری هستند.
وقتی به رنگهای خالص رنگ سفید اضافه میشود طیف رنگهایی ایجاد میشود که به آنها Tint گفته میشود. در طرف مقابل وقتی به این رنگها سیاه اضافه میشود دسته رنگهایی را ایجاد میکنند که به آنها Shade گفته میشود. درحالیکه که زنان رنگهای روشنتر و tint را ترجیح میدهند که یادآور نرمی و جوانی است مردان بیشتر به رنگهای تیرهتر و طیف shade علاقه دارند که تداعیکننده قدرت و رازآلودگی است.
نکتهی جالب دیگر در اسامی است که ما برای رنگها به کار میبریم. این تجربهای است که احتمالاً هر یک از ما داشتهایم. خانمها رنگهای بیشتری را میبینند و از دایره اسامی خیلی گستردهتری برای آنها استفاده میکنند. مثلاً درحالیکه ممکن است که یک مرد برای رنگ چند چیز از واژهی بنفش استفاده کند یک خانم ممکن است به یکی بگوید بادمجانی و به دیگری یاسی و به دیگری ارکیدهای و همینطور الیآخر. درحالیکه مردان شاید در اکثر موارد نهایتاً از اسامی همان چند رنگ داخل جعبهی مداد رنگی برای توصیف اطراف استفاده کنند خانمها ممکن است دهها اسم و رنگ را تشخیص دهند و به کار ببرند.
درک تفاوتهای موجود بین دیدگاههای زنان و مردان در مورد رنگها اهمیت زیادی دارد و این مسئلهای است که اغلب از چشم مردان صاحب تجارت جا میافتد. بسیاری از اوقات در جلسههای بازاریابی و ایدهپردازی چند مرد نشستهاند و در مورد طرح یک پوستر برای فروش محصولی با جامعهی هدف خانمها فکر میکنند و نظر میدهند درحالیکه حواسشان به این موضوع نیست که آنها نمیتوانند خیلی از جزئیات رنگها را ببینند. شاید مهمترین چیزی که از این تحقیقات بتوانیم بیاموزیم درک ضرورت استفاده از همکاران خانم در طراحی تبلیغات برای محصولات و خدمات شرکتها و تجارتهایی است که در حال حاضر انحصار مردانهای دارند.
حتماً شما هم یک تابلو بوم نقاشی را از نزدیک دیده اید و از آن لذت برده اید. متأسفانه به دلیل قیمت بالای این تابلوها خیلی از افراد از داشتن آنها محرومند و یا مجبورند از تابلوی عکس معمولی در خانه یا محل کار خود استفاده کنند. در این شرایط، خرید تابلو دکوراتیو یک راه حل عالی برای شماست. با تابلو دکوراتیو که از جنس پارچه کنواس است و از طریق دستگاه های چاپ مدرن تولید میشود، می توانید ویژگی زنده و واقعی بودن تابلو بوم نقاشی را تا حد زیادی تجربه کنید و از طرف دیگر، آن را با قیمت پایین تری تهیه کنید. از این نوع تابلو میتوانید برای زیباسازی دکوراسیون خانه، دکوراسیون محل کار و سایر مکان ها استفاده کنید. در ادامه با ما باشید تا بهتر بدانید که تابلو دکوراتیو چیست؟
پارچه کنواس چیست؟
کنواس (canvas) نوعی پارچه است که از پنبه و کتان ساخته میشود و دارای بافت ریز، نامنظم و پراکنده است. کنواس از قرنها پیش توسط نقاشان به عنوان بوم در تابلو بوم نقاشی استفاده میشده است و به گفته برخی از اساتید، هنرمندان اهل ونیز در قرن 16 از اولین کسانی بودهاند که استفاده از این پارچه را در نقاشی با رنگ روغن رواج دادهاند. این پارچه به دلیل بافت ریز خود، باعث راحتی کار و دقت بالای نقاشی میشود و همچنین به دلیل بافت نامنظم و پراکنده خود، ابتکار عمل را در نقاشی به طور کامل به نقاش میدهد و سمت و سوی خاصی غیر از آنچه نقاش میخواهد، به تصویر نمی دهد. ویژگی جالب کنواس این است که هر تصویری که روی آن چاپ شود، شبیه نقاشی میشود. به همین دلیل در دهههای اخیر با توجه به پیشرفت چشمگیر دستگاه های چاپ، چاپ روی بوم نقاشی رواج یافته و فروش تابلو دکوراتیو اوج گرفته است. بدین ترتیب شما میتوانید بدون آنکه مبلغ زیادی برای خرید اثر نقاشان بزرگی مثل استاد فرشچیان و تابلوهایی ماندگاری مانند شام آخر بدهید، آنها را به خانه خود بیاورید.
پارچه کنواس دارای دو نوع طبیعی و مصنوعی است؛ نوع طبیعی این پارچه، حتی بعد از چاپ هم قابل شستشو است و کیفیت چاپ بر روی آن تا چند دهه حفظ میشود ولی نوع مصنوعی آن قابل شستشو نیست و در صورت کثیف شدن آن، شما می توانید با دستمال خشک آن را تمیز کنید. در جنس طبیعی می توانید سالها بعد از چاپ هم با رنگ های اکریلیک یا رنگ روغن، دوباره روی تابلوی خود نقاشی بکشید.
چاپ تابلو بوم
چاپ تابلو بوم یا همان چاپ تابلو کنواس در مجموعه irchap توسط دستگاه چاپ UV انجام می شود که بهترین دستگاه چاپ برای چاپ کنواس است. این دستگاه به دلیل شدت پاشش رنگ بالا که در مقیاس پیکو-لیتر انجام میشود و نوع جوهر مصرفی، مقاومت چاپ را برابر رنگپریدگی و تابش نور خورشید بالا میبرد و همانطور که گفته شد، در صورت استفاده از پارچه کنواس طبیعی، طرح شما به کیفیت مادامالعمر خود خواهد رسید. چنین محصولی برای ساخت تابلوی دکوراتیو بسیار مناسب است. ناگفته نماند که چاپ کنواس توسط دستگاههای پلات هم انجام میشود ولی این محصول با وجود کیفیت بالای تصویر، عمر بالایی ندارد. استفاده از این نوع چاپها در مواقعی توصیه میشود که شما نیاز به یک تصویر با کیفیت دارید ولی عمر محصول برای شما اهمیتی ندارد. به طور مثال در هنگام برگزاری جلسات و همایشهای کوتاه مدت، میتوان از چاپ تابلو بوم با دستگاه پلات استفاده کرد.
ساخت تابلو دکوراتیو
برای ساخت تابلو دکوراتیو، بعد از چاپ تصویر بر روی پارچه کنواس، آن را بر روی کلاف های چوبی که به شکل قاب هستند، می کشند و از پشت به کلاف منگنه میکنند. به این ترتیب تابلو بوم کنواس شما دارای بُعد میشود و شما میتوانید از آن به عنوان یک تابلو دکوراتیو استفاده کنید. با این کار بدون خرید تابلو نقاشی، میتوان به وسیله یک نقاشی زنده، به زیباسازی دکوراسیون محل مورد نظر اقدام کرد.
انواع تابلوی دکوراتیو
تابلوی دکوراتیو در انواع مختلف یک تکه و چند تکه ارائه میشود و در حال حاضر هر دوی آنها در مجموعه irchap عرضه میشود که از این لینک قابل تهیه است. تابلو دکوراتیو چند تکه، معمولاً به نام تابلو چند تکه مدرن هم معروف است. تابلوی دکوراتیو از جهت محل استفاده تابلو هم به انواع مختلفی تقسیم میشود مانند تابلو دکوراتیو اتاق کودک، تابلو دکوراتیو آشپزخانه، تابلو دکوراتیو مدیریتی و ... . نوعی از تابلو هم وجود دارد که گاهی به عنوان تابلو دکوراتیو پشت نور شناخته میشود و در فضاهای داخلی و بیرونی مانند سوپرمارکتها و مراکز تجاری استفاده میشود. این تابلوها در واقع به شکل جعبهای از نور هستند که نور در داخل آنها و از پشت به تصویر تابیده میشود و بیشتر به نام لایت باکس معروف هستند. برای خرید لایت باکس میتوانید از اینجا اقدام کنید. تابلو دکوراتیو مدرن و سنتی، تابلو دکوراتیو برجسته و معمولی نیز از دیگر دستهبندیهای این محصول هستند.
انتخاب طرح تابلو دکوراتیو
با توجه به اینکه تابلو کنواس به طور دراز مدت در جلوی چشم شما خواهد بود و ناخودآگاه روزانه چند بار نگاه شما به آن خواهد افتاد، باید در انتخاب طرح آن دقت کنید. شاید در نگاه اول به نظرتان بیاید که یک تابلوی ساده نمیتواند تأثیر خاصی روی انسان داشته باشد ولی باید بدانید که هر بار نگاه به این تابلوها که خیلی هم واقعی به نظر میآیند، تأثیر خود را بر روی روحیه شما میگذارد. وقتی که کل این دفعات را در طول زندگی خود در نظر بگیرید، متوجه تأثیر تدریجی آنها بر روی روحیات خود و در نتیجه رفتار و احساسات خود خواهید شد. به همین دلیل است که روانشناسان توصیه میکنند که برای هر روحیه خاص و متناسب با نیاز افراد، باید تابلوی مخصوصی در محل زندگی استفاده شود. مثلاً اگر در خانه فرزندی دارید که روحیات خشن یا افسردهای دارد، میتوانید در منزل از تصاویر دلانگیز طبیعت یا عشق و همبستگی انسانها استفاده کنید. یا اگر میخواهید به صورت غیر مستقیم، شخصیت فرزانه یا دانشمندی را به عنوان الگوی فرزند خود به او معرفی کنید استفاده از یک تابلو بوم کنواس پرتره بهترین پیشنهاد برای شماست.
همکاران و گرافیستهای ما در مجموعه irchap آماده هستند تا با ارائه مشاوره رایگان، شما را در انتخاب طرحهای موجود و یا سفارش طرحهای دلخواه یاری دهند. برای مشاوره و سفارش تابلو دکوراتیو کافیست با ما تماس بگیرید. ضمناً شما میتوانید از محصولات دیگر ما مانند، فری پنل و رول آپ و چاپ روی تخته شاسی هم استفاده کنید.